Regulamin

REGULAMIN
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIENIA
(wyciąg ze Statutu Szkoły)


§ 33
1. W Szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej "Samorządem".
2. Do Samorządu Uczniowskiego należą wszyscy uczniowie Szkoły, a do Samorządu Klasowego - Uczniowie poszczególnych klas.
3. Najwyższą władzą Samorządu jest zebranie przedstawicieli Samorządów Klasowych.
4. Rada Samorządu jest organem Samorządu Uczniowskiego z jedynym reprezentantem ogółu młodzieży, wybieranym według regulaminu uchwalonego przez zebranie przedstawicieli Samorządów Klasowych.
5. Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw Uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do zapoznania się z wymaganiami edukacyjnymi oraz zasadami wewnątrzszkolnego systemu oceniania;
4) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
5) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
6) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem;
7) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
6. Samorząd może gromadzić własne fundusze na koncie Rady Rodziców i wykorzystywać je do prowadzenia własnej działalności na podstawie decyzji Rady Samorządu i w porozumieniu z opiekunem.
7. Szczegółowe zasady działania Samorządu określa jego Regulamin uchwalony przez zebranie przedstawicieli Samorządów Klasowych. Regulamin ten określa w szczególności:
- organizację Samorządu Uczniowskiego,
- zasady wybierania i działania organów Samorządu,
- formy współdziałania Rady z ogółem Uczniów, Dyrektorem, Nauczycielami i Rodzicami
- zasady gromadzenia i wydatkowania środków finansowych.



Rozdział VI
Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania

§ 51


1. Głównym celem oceniania osiągnięć edukacyjnych i zachowania jest wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego Uczniów (Słuchaczy) poprzez uczynienie z oceny szkolnej akceptowanego przez Uczniów (Słuchaczy) narzędzia kierowania jego rozwojem i motywowania do pracy nad sobą.
2. Ocenianie Uczniów i Słuchaczy odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego i ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczanie rodzicom (prawnym Opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.


§ 52


Ocenianie osiągnięć edukacyjnych Ucznia (Słuchacza) polega na:
1) rozpoznawaniu przez Nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez Ucznia (Słuchacza) wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania;
2) bieżącym ocenianiu oraz ustalaniu śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych według przyjętej skali ocen.


§ 53

Ocenianie zachowania Ucznia polega na:
1) rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych;
2) bieżącym ocenianiu oraz ustalaniu śródrocznej i rocznej oceny zachowania według przyjętej skali i kryteriów i zasad.

§ 54

Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez Nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania Uczniów;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikcyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) Uczniów informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

§ 55

1. Nauczyciele na pierwszej lekcji swojego przedmiotu, nie później jednak niż w ciągu pierwszych dwóch tygodni nauki informują Uczniów (Słuchaczy) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych, o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych Uczniów (Słuchaczy) oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej.
2. Informacje, o których mowa w § 5 pkt.1 przekazywane są Uczniom (Słuchaczom) i Rodzicom w formie ustnego omówienia i zwięzłego komunikatu podyktowanego do zeszytu
przedmiotowego. Fakt przekazania informacji Nauczyciel dokumentuje odpowiednim zapisem w temacie lekcji, a Rodzice Uczniów potwierdzają podpisem w zeszycie przedmiotowym.

§ 56

Wychowawca klasy w terminie do końca września informuje ustnie Uczniów oraz ich Rodziców o kryteriach ocen zachowania, zasadach ich ustalania oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania. Fakt ten Wychowawca dokumentuje w formie zapisu tematu lekcji wychowawczej oraz w programie zebrania z Rodzicami wpisanym w dzienniku. Szczegółowe kryteria ocen zachowania są przekazywane Uczniom i ich Rodzicom również poprzez umieszczenie ich w Dzienniku Ucznia.


§ 57

Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych Ucznia (Słuchacza), u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające mu sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

§ 60

1. Każdy Uczeń (Słuchacz) w ciągu półrocza (semestru) nauki powinien być oceniony w dwóch obszarach: wiedzy i umiejętności.
2. Oceny bieżące określają poziom wiadomości i umiejętności ze zrealizowanej części programu nauczania.

§ 61

1. Stosuje się następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych Uczniów (Słuchaczy), których stosowanie warunkuje specyfika zajęć. Mogą to być:
a) odpowiedź ustna:
b) sprawdzian pisemny (praca klasowa) obejmujący zamknięty dział programowy lub kilka działów, który jest zapowiedziany z 2 tygodniowym wyprzedzeniem;
c) odpowiedź pisemna:
d) ćwiczenia praktyczne i doświadczenia.
2. Ocenianie wiedzy i umiejętności Ucznia (Słuchacza) powinno być dokonywane systematycznie.
3. Oceny bieżące, wyrażone stopniami szkolnymi Nauczyciela wpisują do dziennika lekcyjnego wg określonych zasad.
4. Każdą otrzymaną ocenę bieżącą w szczególności ocenę niedostateczną Uczeń (Słuchacz) może poprawić w terminie i formie określonej przez nauczyciela w wymaganiach edukacyjnych.

§ 62

1. Każdy sprawdzian pisemny powinien być zapowiedziany z co najmniej 2-tygodniowym wyprzedzeniem, a jego przewidywany termin zaznaczony w dzienniku lekcyjnym. Sprawdzian powinna poprzedzić lekcja powtórzeniowa lub określenie przez Nauczyciela zakresu materiału i problemów do powtórzenia.
2. Uczeń (Słuchacz) może pisać tylko jeden sprawdzian pisemny jednego dnia i nie więcej niż trzy w tygodniu.
3. Jeżeli wynik sprawdzianu pisemnego jest niedostateczny dla znacznej większości Uczniów (Słuchaczy), sprawdzian może być powtórzony.
4. W przypadku uzyskania przez Ucznia (Słuchacza) oceny negatywnej ze sprawdzianu, nauczyciel może powtórzyć sprawdzian dla tego Ucznia (Słuchacza).
5. Uczeń (Słuchacz) ma obowiązek być obecny na zapowiedzianym sprawdzianie pisemnym. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności Ucznia (Słuchacza), nauczyciel sprawdza jego wiedzę i umiejętności w zakresie objętym sprawdzianem, w ustalonym przez siebie terminie i formie, również poza zajęciami edukacyjnymi w danej klasie.
6. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej Uczeń (Słuchacz) zalicza sprawdzian w terminie dwóch tygodni od rozdania ocenionych prac w formie i czasie ustalonym przez nauczyciela.
7. Uczeń (Słuchacz) wymieniony w p. 4 i 5, otrzymuje stopień niedostateczny jeżeli nie zgłosi się na sprawdzian w terminie dodatkowym ustalonym przez Nauczyciela.
8. Jeżeli Uczeń (Słuchacz) otrzyma stopień niedostateczny ze sprawdzianu ma prawo do jednokrotnej poprawy w formie i czasie ustalonym przez Nauczyciela.
9. Stopnia niedostatecznego z poprawy sprawdzianu nie wpisuje się do dziennika lekcyjnego.
10. Kartkówka obejmująca materiał z trzech ostatnich lekcji, nie musi być zapowiedziana.
11. Nauczyciel ustala i przekazuje Uczniom (Słuchaczom) oceny ze sprawdzianów i z odpowiedzi pisemnych w terminie nie później niż w ciągu 2 tygodni od dnia sprawdzianu (odpowiedzi).
12. Na wniosek Ucznia (Słuchacza) lub Rodziców Ucznia Nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić. Uzasadnieniem oceny jest recenzja Nauczyciela na pracy pisemnej.
13. Sprawdzone i ocenione sprawdziany i odpowiedzi pisemne Uczeń (Słuchacz) otrzymuje do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela.
12. Na wniosek Rodziców Ucznia Nauczyciel okazuje im do wglądu sprawdzone i ocenione sprawdziany lub odpowiedzi pisemne ucznia.
13. Sprawdzone i ocenione sprawdziany Uczniów (Słuchaczy) Nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego.
14. Na wniosek Ucznia (Słuchacza) lub Rodziców (prawnych Opiekunów) udostępniana jest im do wglądu, w obecności Nauczyciela, inna dokumentacja dotycząca oceniania.
15. Nauczyciel jest zobowiązany do przechowywania sprawdzianów pisemnych z danego roku szkolnego do 30 września następnego roku szkolnego.

§ 63

1. Uczeń (Słuchacz) może być również oceniany za aktywność.
1) pozytywną formę aktywności oznacza się znakiem "+" w szczególności za:
¨ udział w konkursie lub olimpiadzie z zastrzeżeniem, że za uzyskanie pozytywnego wyniku, uczeń otrzymuje stopień co najmniej bardzo dobry,
¨ zaprezentowanie poprawnie wykonanego typowego zadania domowego,
¨ zgłaszanie się i uczestniczenie w rozwiązywaniu problemów dotyczących nauczanych treści,
¨ uczestniczenie w pracy grupowej,
¨ udzielanie pomocy koleżeńskiej uczniom słabszym.
2) brak aktywności odnotowuje się znakiem "-" w szczególności za:
¨ nieusprawiedliwione niewykonanie zadania domowego, pracy pisemnej, projektu itp.,
¨ brak zeszytu, w którym należało wykonać zadanie domowe, pracę pisemną, projekt itp.,
¨ brak koniecznych przyborów do pracy na zajęciach,
¨ brak koniecznych materiałów (wcześniej zapowiedzianych) do pracy na zajęciach,
¨ niewykonanie w toku zajęć czynności polecanych przez nauczyciela (nie związanych z brakiem predyspozycji ucznia),
¨ uchylanie się od pracy w grupie.
2. Aktywność ucznia (słuchacza) oznaczona znakiem "+", "-" wyraża nauczyciel w stopniach szkolnych według zasad określonych w wymaganiach edukacyjnych i przedmiotowych systemach oceniania.
3. Stopnie za aktywność ucznia wystawia się jeden raz w półroczu (semestrze).

§ 64

1. Uczeń (Słuchacz) może zgłosić na początku lekcji nieprzygotowanie do zajęć według zasad ustalonych przez nauczyciela. Fakt ten Nauczyciel odnotowuje w dzienniku w oddzielnej rubryce symbolem "np" oraz datą.
2. Możliwość nieprzygotowania do zajęć, o którym mowa w p.1 nie dotyczy:
- przygotowania do sprawdzianu pisemnego, którego termin został ustalony wcześniej;
- przeczytania lektury w terminie wyznaczonym przez Nauczyciela;
- zajęć o charakterze ćwiczeniowym (wychowanie fizyczne, przedmioty informatyczne);
3. Liczbę nieprzygotowań w okresie klasyfikacyjnym (semestrze) określa nauczyciel przedmiotu. Liczba ta jest uzależniona od tygodniowego wymiaru zajęć edukacyjnych i może wynosić od 1-3 nieprzygotowań w okresie (semestrze).

§ 65

1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez Ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
2. Na podstawie opinii lekarza, sformułowanej w postaci zaświadczenia (wniosku) o ograniczonych możliwościach uczestniczenia Ucznia w zajęciach wychowania fizycznego Dyrektor
Szkoły podejmuje decyzję o zwolnieniu Ucznia z tych zajęć, na czas określony w tej opinii. Prośbę o zwolnienie Ucznia z zajęć wychowania fizycznego wraz z zaświadczeniem lekarskim składają Rodzice u Dyrektora Szkoły.

§ 66

1. Dyrektor szkoły zwalnia Ucznia (Słuchacza) z zajęć z informatyki lub technologii informatycznej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia przez Ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
2. Dyrektor szkoły, na wniosek Rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej zwalnia Ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
§ 67

1. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala nauczyciel prowadzący obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania Wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii Nauczycieli, Uczniów danej klasy oraz ocenianego Ucznia.
2. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia. Roczna ocena klasyfikacyjna z tych zajęć nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
3. Niektóre zajęcia edukacyjne przewidziane planem nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami zalicza się na podstawie obecności na zajęciach wpisując w dokumentacji nauczania określenia zgodnie z przepisami np. "uczestniczył (ła)".

§ 68

1. W szkole, w której organizowana jest praktyczna nauka zawodu, według zasad określonych odrębnymi przepisami ocenę klasyfikacyjną ustala:
a. z zajęć praktycznych - instruktor praktycznej nauki zawodu;
b. z praktyki zawodowej - Kierownik szkolenia praktycznego w porozumieniu z opiekunem praktyk w zakładzie pracy.
2. Ocena śródroczna z praktyki zawodowej jest równocześnie oceną roczną.

§ 69

1. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się jeden raz w roku, w terminie ustalonym przez Dyrektora Szkoły nie później niż 7 dni przed terminem rozpoczęcia ferii zimowych.
2. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć Ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania Ucznia oraz ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny zachowania.
3. Każdą śródroczną ocenę klasyfikacyjną Uczeń może poprawić przez wzmożony wysiłek intelektualny w ciągu drugiego półrocza, a również w formie i terminie ustalonym przez Nauczyciela w wymaganiach edukacyjnych.
4. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych Ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza Uczniowi szansę uzupełnienia braków.
5. Uczniowi (Słuchaczowi) zwolnionemu z zajęć wychowania fizycznego, informatyki i technologii informatycznej lub drugiego języka obcego, wpisuje się zamiast oceny śródrocznej "zwolniony".
6. Uczniowi nieklasyfikowanemu zamiast oceny klasyfikacyjnej śródrocznej wpisuje się "nieklasyfikowany".
7. Uczeń nieklasyfikowany w pierwszym półroczu powinien uzupełnić wiadomości w formie i terminie ustalonym przez Nauczyciela w wymaganiach edukacyjnych. Fakt uzupełnienia braków i uzyskaną ocenę odnotowuje Nauczyciel w dzienniku na karcie swojego przedmiotu.
8. Uczeń nieklasyfikowany z praktycznej nauki zawodu z przyczyn usprawiedliwionych może ją odbyć w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych u pracodawcy wskazanego przez Szkołę.

§ 70

1. Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych Ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania oraz ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i oceny zachowania.
2. Dziesięć dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej Nauczyciele, wystawiają przewidywane oceny klasyfikacyjne i informują o nich Uczniów i ich Rodziców na ostatniej lekcji z przedmiotu wpisując ocenę do Dziennika Ucznia. Oceny wystawia się cyfrą w rubryce poprzedzającej ocenę roczną (długopisem)
3. Klasyfikowanie roczne przeprowadza się w ostatnich 10 dniach zajęć szkolnych.
4. Ustalone oceny roczne wpisuje Nauczyciel w dzienniku lekcyjnym i w Dzienniku Ucznia w terminie ustalonym przez Dyrektora Szkoły.
5. W przypadku zwolnienia Ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki, technologii informatycznej lub drugiego języka obcego, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
6. Uczniowi zwolnionemu z zajęć wychowania fizycznego w drugim okresie klasyfikacyjnym zamiast oceny rocznej wpisuje się w dokumentacji "zwolniony".
7. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danego przedmiotu ocenę celującą.
8. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (kończy szkołę), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał stopnie klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznego.
9. Ukończenie szkoły jest warunkiem przystąpienia do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu maturalnego.

§ 71

1. Każdy Uczeń (Słuchacz) może ubiegać się o uzyskanie wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ocen klasyfikacyjnych zachowania.
2. W ciągu trzech dni od uzyskania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub zachowania Uczeń (Słuchacz) może zgłosić Nauczycielowi (Wychowawcy) prośbę o ustalenie oceny wyższej niż przewidywana.
3. Nauczyciel (Wychowawca) rozpatruje wniosek Ucznia (Słuchacza) i w porozumieniu z wicedyrektorem postanawia:
a) podwyższyć przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną;
b) dodatkowo sprawdzić wiadomości i umiejętności Ucznia w ustalonej przez siebie formie w terminie nie później niż 3 dni od złożenia prośby.
4. W przypadku, o którym mowa w p. 3 lit. b Nauczyciel ustala roczną ocenę klasyfikacyjną uwzględniając wynik dodatkowego sprawdzianu osiągnięć edukacyjnych Ucznia (Słuchacza).
5. Ustalona w ten sposób ocena roczna nie może być niższa od przewidywanej.

§ 72

1. Uczeń (Słuchacz) lub Rodzice Ucznia mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności Ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
3. Termin sprawdzianu, uzgadnia się z Uczniem (Słuchaczem) i jego Rodzicami.
4. W skład komisji wchodzą:
a) Dyrektor Szkoły albo Nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
b) Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
c) dwóch Nauczycieli Szkoły lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
5. Nauczyciel, prowadzący dane zajęcia edukacyjne, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim
przypadku Dyrektor Szkoły powołuje innego Nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie Nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły.
6. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a) skład komisji;
b) termin sprawdzianu;
c) zadania (pytania) sprawdzające;
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen Ucznia (Słuchacza).
8. Do protokołu, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach Ucznia (Słuchacza).
9. Uczeń (Słuchacz), który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
10. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

§ 73

1. Uczeń (Słuchacz), który otrzymał jedną ocenę roczną niedostateczną, może zdawać egzamin poprawkowy.
2. Rada Pedagogiczna może, na pisemną prośbę Ucznia zaopiniowaną przez Wychowawcę klasy, wyrazić zgodę Uczniowi każdej klasy na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów. Zgoda może być wyrażona w szczególności w następujących przypadkach:
a) dłuższej, spowodowanej długotrwałą chorobą (usprawiedliwionej) nieobecności Ucznia w szkole;
b) ważnych przyczyn losowych, utrudniających Uczniowi uzyskanie właściwych osiągnięć edukacyjnych.
3. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z wychowania fizycznego, informatyki i przedmiotów o charakterze praktycznym, z których egzamin ma formę ćwiczeń.
4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą:
a) Dyrektor szkoły albo Nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko - jako przewodniczący komisji;
b) Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący
c) Nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji; Obserwatorem egzaminu może być Wychowawca klasy.
6. Nauczyciel, prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego Nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie Nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły.
7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, zatwierdzone przez Dyrektora pytania egzaminacyjne wraz z wymaganiami edukacyjnymi, wynik egzaminu oraz ocnę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace Ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach Ucznia.
8. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez Dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
9. Ocena ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest oceną roczną.
10. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji (nie kończy szkoły) i powtarza klasę.

§ 74

1. Uczeń może nie być klasyfikowany na koniec roku szkolnego z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany na koniec roku szkolnego z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin (egzaminy) klasyfikacyjny. Pisemną prośbę o egzamin (egzaminy) Uczeń składa do Dyrektora Szkoły za pośrednictwem Wychowawcy klasy.
3. Na pisemną prośbę Ucznia nieklasyfikowanego na koniec roku szkolnego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego Rodziców Rada Pedagogiczna, w szczególnych przypadkach, może wyrazić zgodę na egzamin (egzaminy) klasyfikacyjny.
4. Uczeń nieklasyfikowany zdaje egzamin klasyfikacyjny w terminie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły w uzgodnieniu z Uczniem i jego Rodzicami (prawnymi Opiekunami), najpóźniej w ostatnim tygodniu ferii letnich.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza Nauczyciel właściwego przedmiotu w obecności drugiego Nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
6. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego, z których to zajęć edukacyjnych egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
7. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający skład komisji, termin egzaminu, zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne wraz z wymaganiami edukacyjnymi, wynik egzaminu oraz uzyskaną ocenę. Do protokołu załącza się pisemne prace Ucznia.
8. Na podstawie przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego egzaminator ustala ocenę roczną.
9. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena niedostateczna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego - zgodnie z zasadami określonymi.
10. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, nie uzyskuje promocji do wyższej klasy (nie kończy szkoły).
11. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, któremu Rada Pedagogiczna nie wyraziła zgody na egzamin klasyfikacyjny nie uzyskuje promocji do klasy wyższej (nie kończy szkoły).
12. Uczniowi nieklasyfikowanemu z praktycznej nauki zawodu z powodu usprawiedliwionej nieobecności szkoła organizuje u pracodawców zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania w czasie wolnym od zajęć szkolnych.
13. Uczeń nieklasyfikowany z praktycznej nauki zawodu z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności nie uzyskuje promocji do klasy wyższej (nie kończy szkoły).
14. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki.
15. Dyrektor Szkoły może wyznaczyć również egzamin klasyfikacyjny Uczniowi, który ubiega się o przyjęcie do szkoły zmieniając zawód lub profil kształcenia.
16. Termin egzaminów klasyfikacyjnych wymienionych w pkt. 14 i 15 powinien uwzględniać możliwość klasyfikacji rocznej.

§ 75

1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz klasyfikacji rocznej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja skończyła się w klasie (klasach) programowo niższych uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
3. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych otrzymuje z tych zajęć celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

§ 76

1. Oceny wystawiane Uczniom (Słuchaczom) mają charakter jawny. Powinny informować o poziomie ich osiągnięć edukacyjnych oraz postępach w zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
2. Na wniosek Ucznia (Słuchacza) lub Rodziców. Ucznia każda ocena powinna być umotywowana recenzją bądź komentarzem ustnym eksponującym osiągnięcia i postępy oraz wskazującym obszary niedociągnięć wymagających uzupełnienia i sposoby przezwyciężania trudności.

§ 77

1. Informacje o postępach oraz trudnościach w nauce i zachowaniu, bieżących ocenach osiągnięć edukacyjnych Uczniów a także przewidywanych rocznych i ustalonych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych przekazują Rodzicom Nauczyciele i Wychowawcy w następujących formach:
1) wpis do Dziennika Ucznia w celu przedstawienia Rodzicom do podpisu;
2) wykaz ocen z poszczególnych przedmiotów (w przypadku nie dostarczenia przez Ucznia Dziennika Ucznia) sporządzony przez Wychowawcę i przekazywany Rodzicom podczas
śródokresowych i okresowych spotkań informacyjnych lub - w razie potrzeby - przekazywany przez Ucznia;
3) ustnie - podczas indywidualnych spotkań Wychowawcy lub Nauczyciela z Rodzicami Ucznia;
4) telefonicznie - w przypadku nieobecności Rodziców na zebraniu lub braku ich kontaktu ze Szkołą;
5) listem poleconym - w przypadku nieobecności Rodziców na zebraniu i gdy niemożliwy jest z nimi kontakt bezpośredni lub telefoniczny.
2. Fakt przekazania informacji Rodzicom dokumentowany jest w następujący sposób:
1) w przypadku wymienionym w p.1 pp. 1 podpisem Nauczyciela przy ocenie bieżącej, klasyfikacyjnej śródrocznej i przewidywanej rocznej;
2) w przypadkach wymienionych w p.. 1 pp. 2 i 3 - stosowna adnotacja w dzienniku lekcyjnym przy liście obecności Rodziców na zebraniu lub karcie kontaktów z Rodzicami;
3) w przypadku wymienionym w p. 1 pp. 4 - notatka służbowa z rozmowy telefonicznej w dzienniku na karcie kontaktów z Rodzicami
4) w przypadku, o którym mowa w p. 1 pp. 5 - dowód nadania listu.
3. O wyznaczeniu Uczniowi egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego oraz wyznaczonym przez Dyrektora sprawdzianie wiadomości i umiejętności Ucznia wskutek złożonego zastrzeżenia do rocznej klasyfikacyjnej oceny z zajęć edukacyjnych oraz terminie egzaminu (sprawdzianu) informuje Rodziców Ucznia Wychowawca klasy, telefonicznie lub listownie. Fakt przekazania informacji dokumentuje Wychowawca w formie adnotacji w dzienniku lekcyjnym na karcie kontaktów z Rodzicami.
W tym samym trybie Wychowawca informuje Rodziców o wyniku egzaminu lub sprawdzianu.
4. Zgodnie z ustawowym obowiązkiem zapewnienia dziecku odpowiednich warunków do nauki Rodzice Ucznia powinni uczestniczyć w zaplanowanych spotkaniach z Wychowawcą i
kontaktować się z Wychowawcą i Nauczycielami w wyznaczonych dniach i godzinach przyjęć, a w szczególności odpowiadać na zaproszenie Wychowawcy, Nauczyciela czy Dyrektora szkoły. 5. Rodzice powinni obserwować postępy w nauce dziecka wyrażone zapisami w Dzienniku Ucznia i potwierdzać fakt przyjęcia ich do wiadomości własnoręcznym podpisem.
W przypadku braku informacji o bieżących ocenach Ucznia, Rodzice mają obowiązek skontaktowania się z Wychowawcą klasy lub Nauczycielem w godzinach ich przyjęć.
6. Jeżeli Rodzice z ważnych przyczyn nie mogą uczestniczyć w śródokresowych i okresowych spotkaniach z Wychowawcą powinni w ciągu 14 dni skontaktować się z Wychowawcą klasy.
7. Szkoła nie udziela informacji o postępach Ucznia osobom nieuprawnionym.
§ 78

1. Kryteria oceniania zachowania ustala Zespół Wychowawczy uwzględniając założenia Programu Wychowawczego Szkoły, a w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków Ucznia określonych w Statucie Szkoły i Regulaminie Ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje Szkoły oraz identyfikowanie się z jej wartościami;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w Szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom;
8) zaangażowanie w życie Szkoły i środowiska lokalnego oraz pomoc ludziom potrzebującym;
9) zmiany postaw Ucznia i pracę nad doskonaleniem własnego charakteru i osobowości.
Kryteria oceniania zachowania Zespół Wychowawczy przedstawia do zatwierdzenia Dyrektorowi Szkoły.
2. Wychowawca może ustalić dodatkowe kryteria oceniania zachowania dla realizacji założonych celów wychowawczych.
3. O kryteriach oceniania zachowania, warunkach i sposobie oceniania zachowania oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania informuje
Uczniów i ich Rodziców Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego.

§ 79

1. Ocenianie zachowania Ucznia polega na rozpoznawaniu przez Wychowawcę, Nauczycieli oraz Uczniów danej klasy stopnia respektowania przez Ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
2. Ocena bieżąca zachowania ma charakter opisowy i polega na odnotowywaniu w zeszycie uwag przez Wychowawcę klasy i Nauczycieli spostrzeżeń o zachowaniu Ucznia (pozytywnych i negatywnych) a także spełnianiu wymagań określonych w kryteriach oceniania zachowania oraz udzielonych kar i nagród.
3. Uogólnioną informację nt. zachowania Ucznia przekazuje Rodzicom Wychowawca klasy podczas śródokresowych spotkań lub w innej formie.

§ 80

1 Śródrocznej i rocznej oceny zachowania dokonuje Wychowawca klasy biorąc pod uwagę:
1) przyjęte kryteria oceniania;
2) opinie Nauczycieli wpisywane do dziennika lekcyjnego lub zgłaszane Wychowawcy;
3) opinię ocenianego Ucznia i uczniów klasy;
4) opinie osób stanowiących środowisko Ucznia (praktyczna nauka zawodu, internat itp.);
5) informacje o wybitnych osiągnięciach Ucznia;
6) informacje o zastosowanych wobec Ucznia karach regulaminowych.
2. Ocena ustalona przez Wychowawcę jest ostateczna.

§ 81

1. Przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania Ucznia ustala Wychowawca klasy na 10 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej i wpisuje ją do dziennika lekcyjnego.
2. Tryb ustalania rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania obejmuje:
1) wystawienie przez Wychowawcę proponowanej przez niego oceny;
2) przedstawienie proponowanej oceny Uczniowi i uczniom klasy podczas lekcji wychowawczej i uzyskanie ich opinii;
3) odnotowanie samooceny zainteresowanego Ucznia i opinii uczniów klasy w formie proponowanej przez nich oceny zachowania;
4) uzyskanie opinii Nauczycieli o proponowanej ocenie zachowania w formie ich uwag do oceny wpisanych do dziennika lekcyjnego. Brak uwag w terminie 7 dni od wystawienia
proponowanej oceny przez Wychowawcę klasy jest traktowany jako pozytywna opinia o propozycji Wychowawcy.
5) ustalenie, na podstawie zebranych opinii wymienionych w p. 3 i 4 rocznej klasyfikacji oceny zachowania Ucznia i poinformowanie o niej Uczniów.
3. Uczniom nieobecnym podczas ustalenia proponowanej oceny zachowania Wychowawca przekazuje informację według p. 2 pp. 1 i 3 indywidualnie.
4. Zapisy proponowanych ocen i opinii, o których mowa w p. 2 pp. 1 i 3-4 dokonywane są w dzienniku lekcyjnym na karcie ocen zachowania.
5. O proponowanej i ustalonej rocznej ocenie zachowania Wychowawca informuje Rodziców Ucznia wpisem do Dziennika Ucznia.
6. Uczeń może ubiegać się o uzyskanie wyższej od proponowanej przez Wychowawcę oceny zachowania w momencie wyrażania samooceny, o której mowa w p. 2 pp. 3.

§ 82

Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia Szkoły.

§ 83

Uczeń, który otrzymał w roku szkolnym karę regulaminową:
1. "Upomnienie dyrektora szkoły" nie może otrzymać oceny semestralnej i rocznej wyższej niż "poprawne".
2. "Naganę dyrektora szkoły" nie może otrzymać oceny semestralnej i rocznej wyższej niż "nieodpowiednie".
3. "Naganę dyrektora szkoły z ostrzeżeniem" lub "przeniesienie do innej klasy" nie może otrzymać oceny semestralnej i rocznej wyższej niż "naganne".

§ 84

1. Od rocznej oceny zachowania Uczeń lub jego Rodzice mogą zgłosić zastrzeżenie na piśmie do Dyrektora szkoły, w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć edukacyjnych, jeżeli ocena została przez Wychowawcę ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania oceny.
2. W przypadku stwierdzenia, że ocena została ustalona niezgodnie z przepisami prawa Dyrektor powołuje komisję w składzie:
- Wicedyrektor ds. wychowawczych jako przewodniczący,
- Pedagog szkolny
- Wychowawca klasy
- Nauczyciel uczący w klasie
- przedstawiciel Rady Samorządu Szkolnego
- przedstawiciel Rady Rodziców.
3. Komisja ustala roczną ocenę zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego.
4. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin posiedzenia komisji, wynik głosowania oraz ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
5. Ustalona przez komisję ocena zachowania Ucznia jest ostateczna i nie może być niższa od wcześniej uzyskanej oceny.
§ 85

1. W szkołach dla dorosłych stosuje się klasyfikowanie semestralne.
2. Słuchacz jest promowany po każdym semestrze.

§ 86

1. Podstawą oceniania i klasyfikowania Słuchacza są oceny bieżące ustalone przez Nauczycieli w trybie i na zasadach określonych w § 58-64.
2. Klasyfikowanie semestralne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć Słuchacza określonych w szkolnym planie nauczania obowiązujących zajęć edukacyjnych i ustaleniu ocen semestralnych.
3. Oceny klasyfikacyjne, według przyjętej skali, ustala się w każdym semestrze i stanowią one podstawę promowania Słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego Szkoły.
4. Oceny semestralne ustalają Nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
5. W szkole dla dorosłych zachowania nie ocenia się.

§ 87

1. Oceny klasyfikacyjne z praktyk zawodowych ustala Kierownik szkolenia praktycznego w porozumieniu z opiekunem praktyk w zakładzie pracy.
2. Dyrektor Szkoły zwalnia Słuchacza z odbycia praktyki zawodowej w całości, jeżeli przedłoży on:
a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo zdanego egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego (czeladnika) lub dyplom mistrza w zawodzie, w którym się kształci;
b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianego dla danego zawodu;
3. Dyrektor Szkoły zwalnia Słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości lub części, jeżeli przedłoży on:
a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo zdanego egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego (czeladnika) lub dyplom mistrza w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci;
b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla zawodu wchodzącego w zakres zawodu, w którym się kształci;
c) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się kształci, lub w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci.
4. Zaświadczenie, o którym mowa w pkt. 2 i 3 powinno być przedłożone Dyrektorowi Szkoły w semestrze, w którym Słuchacza obowiązuje odbycie praktyki zawodowej.
5. W przypadku zwolnienia Słuchacza z obowiązku odbycia praktyki zawodowej w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się "zwolniony" oraz podstawę prawną zwolnienia.

§ 88

1. Słuchacz ma prawo do wystąpienia o podwyższenie każdej przewidywanej oceny semestralnej składając prośbę do Nauczyciela danych zajęć edukacyjnych w terminie 3 dni od daty wystawienia oceny.
2. Tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane semestralne oceny klasyfikacyjne określa § 71.

§ 89

Słuchacz może zgłosić w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktycznych w semestrze zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeśli uzna, że ustalona przez Nauczyciela semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została wystawiona niezgodnie z przepisami prawa. Tryb postępowania i ustalenia ponownej oceny ustala § 72.

§ 90

1. Słuchacz otrzymuje promocję na semestr wyższy, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny wyższe od oceny niedostatecznej.
2. Słuchacz, który nie spełnił warunków określonych w p. 1 nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i może powtarzać semestr.

§ 91

1. Egzamin poprawkowy może zdawać Słuchacz, który otrzymał w wyniku klasyfikacji semestralnej ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
2. Egzamin poprawkowy przeprowadza Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.
3. Egzamin poprawkowy w semestrze jesiennym odbywa się w terminie do końca lutego, w semestrze wiosennym w terminie do 15 września.
4. Egzamin poprawkowy z języka polskiego, języka obcego, matematyki oraz przedmiotów zawodowych o charakterze ćwiczeniowym, przeprowadza się w formie pisemnej (ćwiczeniowej) i ustnej. Z pozostałych przedmiotów egzamin ma formę egzaminu ustnego.
5. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może zdawać egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, nie później niż do dnia 30 września w semestrze jesiennym, a w semestrze wiosennym do końca lutego.
6. Tematy do egzaminu poprawkowego ustala Nauczyciel danego przedmiotu, a zatwierdza Dyrektor Szkoły.
7. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół, do którego załącza się pisemne odpowiedzi Słuchacza.
8. Jeśli ocena z egzaminu poprawkowego została ustalona niezgodnie z przepisami prawa Słuchaczowi przysługuje prawo złożenia zastrzeżenia w ciągu 5 dni od daty przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W przypadku stwierdzenia, że ocena została wystawiona z naruszeniem prawa Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności Słuchacza i ustala semestralną ocenę z zajęć edukacyjnych zgodnie z § 72.

§ 92

1. Słuchacz może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności słuchacza na zajęciach edukacyjnych, przekraczającej połowę czasu na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Słuchacz nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. W przypadku absencji nieusprawiedliwionej zgodę na egzamin klasyfikacyjny wyraża Rada Pedagogiczna. Pisemną prośbę o egzamin Słuchacz składa do Dyrektora Szkoły za pośrednictwem Opiekuna klasy.
3. Słuchacz zdaje egzamin klasyfikacyjny w terminie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły (najpóźniej do dnia 30 września w semestrze wiosennym i do 15 lutego w semestrze jesiennym). Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony ze słuchaczem.
4. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza Nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności Nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
6. Egzamin przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem technologii informacyjnej, z której egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych.
7. Pytania egzaminacyjne ustala Nauczyciel, a zatwierdza Dyrektor Szkoły.
8. Z przebiegu egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół do którego załącza się pisemną odpowiedź Słuchacza.
9. Słuchacz, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego lub nie złożył egzaminu klasyfikacyjnego, nie otrzymuje promocji na semestr wyższy.
10. Ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena niedostateczna z jednych zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

§ 93

1. Słuchaczowi powtarzającemu semestr przed upływem trzech lat od daty przerwania nauki, zalicza się obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio ocenę klasyfikacyjną wyższą od niedostatecznej i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
2. Słuchaczowi, który w okresie trzech lat przed podjęciem nauki w szkole zdał egzamin eksternistyczny z programu nauczania zajęć edukacyjnych występujących w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia i zwalnia go z obowiązku uczęszczania na nie.
3. Zwolnienie może dotyczyć semestru, roku szkolnego, kilku lat nauki lub całego cyklu kształcenia odpowiednio do zakresu programu nauczania zajęć edukacyjnych zdanych na egzaminie eksternistycznym.
4. W przypadku zwolnienia w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się "zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia" oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego (klasyfikacji semestralnej z lat ubiegłych).

§ 94

1. Słuchacz kończy Szkołę, jeżeli na zakończenie semestru programowo najwyższego uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
2. Ukończenie Szkoły jest warunkiem przystąpienia do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu maturalnego.

§ 95

Szczegółowe zasady oceniania określa Wewnątrzszkolny System Oceniania Uczniów i Słuchaczy uchwalony przez Radę Pedagogiczną.

§ 96

Zasady przeprowadzania egzaminu maturalnego oraz egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe regulują odrębne przepisy.